
Celebració del Dia Internacional del Orgull LGTBI+
El 28 de juny, se celebra el Dia Internacional de l’Orgull o per l’Alliberament LGBTI+, una jornada dedicada a la reivindicació, visibilització i defensa dels drets del col·lectiu arreu del món. En el marc d’aquesta celebració, avui s’ha dut a terme una lectura del manifest davant del Consorci d’Acció Social de la Garrotxa (CASG).
El 2026 marca una data molt significativa, ja que és el primer Orgull després de l’aprovació de la nova Llei 13/2025, que defensa els drets de les persones LGBTI i lluita contra la LGBTI-fòbia. Aquesta normativa posiciona Catalunya a la vanguardia europea en la defensa d’aquests drets, incorporant experiències d’anteriors legislacions per afronta els reptes socials actuals.
Entre els aspectes destacats d’aquesta nova llei hi ha:
- El reconeixement del dret a la lliure autodeterminació de la identitat i expressió de gènere.
- Protecció específica per a les persones trans i intersexuals.
- Deure dels poders públics d’actuar amb diligència deguda en la protecció contra la discriminació.
- Incorporació de la perspectiva LGBTI en totes les polítiques públiques.
- Suport a les entitats LGBTI per garantir els recursos necessaris.
A més, la llei subratlla la importància dels ens locals en la implementació de polítiques LGBTI, incloent aspectes com la formació del personal i la sensibilització de la població. El SAI (Servei d’Atenció Integral LGTBI) de la Garrotxa, accessible per a tota la població, es presenta com un recurs important per combatre la LGTBIfòbia.
Com cada any, el Consell Nacional LGBTI ha elaborat un manifest dedicat a la nova llei i la memòria històrica, disponible en un enllaç. Al llarg del territori de la Garrotxa, els ajuntaments han participat amb la lectura del manifest i la penjada de banderes als balcons, com és el cas d’Olot.
